Dagens kort från Happiness in your Life Oracle Cards 26/2

Vår intuition kan komma till oss på ett annat sätt, som ett “ryck” som får oss att stanna. Det händer när en trigger löser ut inom dig i en hotfull situation. Det kan exempelvis vara ett hot mot ditt egenvärde eller en direkt livshotande situation.

Om du till exempel är ute och går i skogen och plötsligt får syn på en björn några meter bort som stannar och stirrar på dig så skulle du stanna, din kropp blir stel, pulsen ökar, andningen blir ytlig, du kallsvettas och så vidare. Dessa kroppsliga reaktioner förbereder dig på kamp eller flykt och är ytterst nödvändiga för din överlevnad.

I dagens samhälle är det dock vanligast med inbillade hot. När den här känslan uppstår hos dig i din vardag så bör du stanna upp, ta en paus och luska ut vad det var som orsakade reaktionen. Var det ett verkligt hot mot dig eller var det något bekant som triggade igång ett hot från det förflutna som inte är relevant för nutiden?

Din intuition låter dig få veta att något är på tok men sen är det upp till dig att lista ut exakt vad det betyder.

Fobier är ett bra exempel på inbillade hot. Fobier uppstår oftast i barndomen, låt oss säga att du blev jagad av grannens hund. Du som liten blev skräckslagen och trodde att du skulle dö. Det är ett verkligt hot. Efter den händelsen förknippar du alla hundar du ser med den skräckslagna känslan du hade som barn, en hund triggar alltså igång känslan av hotet i det förflutna och blir till inbillade hot i nutid. De förflutnas minnen väcks till liv gång på gång och gör dig begränsad i nutid.

Det är väldigt svårt att övervinna fobier på egen hand eftersom de är ett så djupt inrotat mönster.

Om du känner igen dig i detta och lever med ett sådant mönster som begränsar ditt liv idag är rådet att söka proffessionell hjälp. KBT-terapi är en fantastisk hjälp när det kommer till fobier. Problemet är att de flesta drar sig för att söka hjälp just på grund av rädslan. Att behöva möta rädslan i terapi brukar utösa ännu mera rädsla och därför går man inte dit. En helt normal reaktion skulle jag vilja påstå. Jag har själv varit där så jag vet. Men jag vet oxå hur befrielsen känns när man vågat ta det steget! KBT ger en fantastiska verktyg för att lära sig hantera rädslan och man jobbar mycket med mindfulness och avslappning. Och det är individuellt anpassat efter dina behov. Och om det är så att de 12 terapitillfällen (eller hur många de nu är) du får via vårdcentralen inte räcker till, var noga med att tala om det! Då får du en remiss till öppenvårdspsykiatrin för fortsatt hjälp med din fobi. Jag rekommenderar det verkligen!

När man har en fobi lever man kvar i det förflutna. Att frigöra sig från det förflutna är ytterst viktigt för att kunna leva sitt liv fullt ut här och nu. Men som sagt, ibland krävs det proffessionell hjälp för att kunna fixa det. Kom ihåg: att söka hjälp är inte ett tecken på svaghet, det är tvärtom en styrka! En styrka som hjälper dig att förändra ditt liv.

Bryt dig ut från din begränsande puppa och tillåt dig flyga fritt som den vackra fjäril du egentligen är.

Kram /Ljusglimten❤️

ljusglimten

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *