Lektion 17, 28/2

Dagens lektion är vigd åt stress. Stress är en rädsloreaktion inför livet och livets ständiga förändringar. Lär dig om varför du känner dig stressad och hur du kan eliminera känslan.

Att leva fri från stress

Titta dig i spegeln idag och ge dig själv en kram av tacksamhet för allt det du åstadkommit de senaste veckorna. Du lär dig att älska dig själv lite mer för varje dag. Du frigör många negativa känslor och du upptäcker att dina positiva tankar kommer till dig mer naturligt.

Nu när du gör dina spegelövningar varje dag, märker du att fler positiva förändringar sker i ditt liv?

Många människor kämpar med mycket stress i sina liv. Vill du veta varför du känner dig så stressad?

  • Stress är en rädsloreaktion inför livet och livets ständiga förändringar. Stress har blivit ett ord vi använder alltför lättvindigt. Vi använder det som en ursäkt för att inte ta ansvar för våra känslor. Om vi kan byta ut ordet stress mot ordet rädsla, då kan vi börja eliminera behovet av rädsla i vårat liv.

Varför är vi så rädda?

En fridfull och avslappnad människa är varken rädd eller stressad. Varför är vi så rädda? Varför ger vi bort vår kraft? Hur kan vi eliminera den där rädslan och istället känna trygghet när vi rör oss genom livet? Jo, vi kan börja med att göra Mirror Work och praktisera positiva affirmationer. När vi gör det kan vi byta ut våra gamla och begränsande tankar mot fridfulla, glada och harmoniska tankar, och släppa taget.

Mona-Lisa Schulz (MD, PhD, författare) berättar: “Jag har ett favorituttryck: Totaliteten av möjligheter. Jag lärde mig det av en av mina tidigare lärare i New York. Det uttrycket gav mig alltid en startplats för att låta mitt sinne gå bortom det jag trodde var möjligt. Långt bortom de begränsande övertygelser jag växte upp med när jag var ung. När jag var ett barn förstod jag inte att kritiken som vuxna slängde ur sig i förbifarten endast var ett resultat av deras stressiga och dåliga dag, och att det verkligen inte var sant. Jag accepterade villigt dessa tankar och övertygelser om mig själv och de blev en del av mina begränsningar. Jag kanske inte såg konstig, dum eller löjlig ut, men det var så jag kände mig.”

De flesta skapar de övertygelser vi tror på när vi är omkring 5 år gamla. I tonåren lägger vi till några fler och kanske någon till i vuxen ålder men det är ovanligt.

Om jag skulle fråga dig varför du har en viss övertygelse skulle du spåra den bakåt och upptäcka att du fattade ett visst beslut angående den här övertygelsen när du var ett litet barn. Så vi lever alltså i begränsningarna av vårat 5 år gamla medvetande. Dessa begränsningar hindrar oss ofta från att uttrycka och uppleva totaliteten av möjligheter.

“Jag är inte tillräckligt smart.” “Jag är oorganiserad.” “Jag har för mycket att göra.” “Tiden räcker inte till.”

Hur många gånger har du låtit dessa begränsande övertygelser stoppa dig?

Du har ett val, antingen accepterar du dessa begränsningar eller så går du bortom dom.

Kom ihåg:

  • Begränsningarna du känner sitter endast i ditt huvud. De har inget med verkligheten att göra!

När du lär dig att släppa dina begränsande övertygelser, och när du tillåter dig att förflytta dig in i totaliteten av möjligheter, kommer du upptäcka att du är bra nog och att du har vad som krävs. Du kan hantera allt du har på din att-göra-lista. Du har all tid du behöver. Du kan upptäcka alla sorters möjligheter.

  • Du kan göra anmärkningsvärda saker.
  • Se möjligheterna.
  • Se miraklerna.

Affirmera:

“Jag blir mer självsäker och kunnig för varje dag.”

“Det finns inga gränser för mina förmågor.”

Spegelövning

  1. För den här övningen vill jag att du börjar med att sätta dig bekvämt med händerna i knät och båda fotsulorna i golvet. Blunda och ta tre långa djupa andetag. Föreställ dig att du bär dina spänningar och rädslor som en överrock. Föreställ dig att du knäpper upp knapparna och drar den här rocken över axlarna och armarna och släpper den på golvet. Börja känna hur rädslor och spänningar lämnar din kropp och hur de flödar ut ur den. Känn hur dina muskler slappnar av. Tillåt hela din kropp att slappna av.
  2. Plocka upp din fickspegel och se dig djupt i ögonen. Säg: “Jag frigör all rädsla. Jag släpper taget om alla spänningar. Jag är fridfull. Att vara fri från stress är min gudomliga rättighet.” Upprepa dessa om och om igen.
  3. Blunda och fortsätt andas djupt i några minuter. Upprepa sedan dessa affirmationer: “Jag tror på mig själv. Jag är en duktig och begåvad person. Jag klarar det. Jag klarar allt som kommer i min väg. Jag tror på möjligheterna.”
  4. Varje gång du ser en spegel eller din reflektion på annat sätt idag så säg dessa affirmationer: “Jag är fridfull. Jag har all tid jag behöver. Jag följer livets flöde med lätthet.”

Huvudaffirmation

“Jag upplever totaliteten av möjligheter inom mig”

Vad betyder “totaliteten av möjligheter” för dig?

Tänk på det som “inga begränsningar alls”. Att gå bortom alla begränsningar. Låt ditt sinne gå bortom det du trodde var möjligt. “Det går inte. Det kommer inte att fungera. Tiden räcker inte till. Det här är i vägen.” Tänk på hur ofta vi har gett uttryck för dessa begränsningar. “Jag kan inte göra det här därför att jag är kvinna.” “Det här kan jag inte göra därför att jag är man.” “Jag har inte vad som krävs.” Du håller fast vid begränsningarna därför att dom är viktiga för dig, men begränsningarna hindrar dig från att uttrycka och uppleva totaliteten av möjligheter. Varje gång du säger: “Jag kan inte” begränsar du dig själv.

Är du villig att gå bortom det du tror på idag?

Kram /Ljusglimten❤️

ljusglimten

4 kommentarer

  1. <3 Tack Emma. Det här kom verkligen lägligt då jag känner mig nere, stressad och har inte så stort självförtroende på att jag kan klara av mina studier, där det sista examensarbetet ligger i antågande.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *